<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe", messageHandlersFilter: gapi.iframes.CROSS_ORIGIN_IFRAMES_FILTER, messageHandlers: { 'blogger-ping': function() {} } }); } }); </script>

måndag, april 11, 2005

Strandvaskaren blir en Ondskan 2



Jag är egentligen inget stort fan av svensk film. Visst, det finns många bra filmer (och många stora namn i branschen) men ofta tycker jag att de svenska produktionerna inte lyckas riktigt hela vägen.
  För att stilla söndagsångesten hamnade jag igår framför rätt nysläppta "Strandsvaskaren". Mikael Håfström första film efter enormt hyllade "Onskan" (2003).
  Jag blev ordentligt underhållen, och faktiskt lite småskrämd. "Strandvaskaren" är som en rastlös korsning mellan klassikern "Svart Lucia" (1992) och danska nagelbitaren "Sidste time" (1995). Den senare utspelar sig i en över natten låst skola där en galen (och så klart halt!) mördare jagar och dödar eleverna en efter en. Många långa och tomma korridorer och gräsliga mord. I "Svart Lucia" lyckas Rumle Hammerich och fotografen Jens Fischer mycket bra med att få fram den krypande skräcken med hjälp av snyggt foto och långa svarta skuggor.
  I "strandvaskaren" blir det visserligen bitvis rätt spännande men jag tycker att Håfström lagt för lite fokus vid morden, och istället för mycket energi på att göra filmen till en skräckisversion av "Ondskan". Det känns som samma överklasskola, samma vidriga överklassungar, samma frånvarande och samma oförstående och känslokalla lärare. Fast, obehagliga, "Ondskan" är ju förstås väldigt mycket bättre.
  Som vanligt i skräckisar (och svensk film överlag!) är manuset ganska spetigt och allt för ofta reagerar karaktärerna osmart och orealistikt. Dessutom håller inte själva motivet* i filmen och blodbadet på skolan (jag räknar till i alla fall sex lik) blir för mycket.
  Till "Strandvaskarens" fördel är förstås musiken, som jag faktiskt tycker är riktigt bra - trots att Nils Nordgren skrev så här i en recension i Svenska Dagbladet i höstas:
"Att sedan Anders Ehlins musik i filmens inledning är ett plagiat på John Carpenters berömda pianoslinga i Alla helgons blodiga natt gör det direkt pinsamt."
Samma Anders Ehlin fick dock pris för sin musik (och Håfström fick regipriset för filmen) på Los Angeles Horror Film Festival förra året. Så jänkarna verkar gilla svenska skräckisar i alla fall!

* Som jag låter bli att skriva ut med risk för eventuella spoilers.
ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142