<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

tisdag, januari 31, 2006

Filmomats Filmquiz #6

Jag anade att söndagens filmquiz inte skulle bli så svårt. Fredrik gissade på Mitt liv som hund (1985) - vilket givetvis var rätt. Grattis!
  Jag behöver nog inte skriva så mycket om filmen, eftersom jag förutsätter att ni alla sett den - flera gånger. Däremot kan det vara kul att nämna att det faktiskt gjordes en amerikansk tv-serie efter Reidar Jönssons bok, i mitten på 90-talet. Serien utspelade sig i Manitoba, USA, och fick faktiskt flera tv-priser. Bland annat fick Michael Yarmush pris för bästa barnhuvudroll.
  Nåväl, dags för nästa bild! Jag har ingen aning om ifall ni kommer att tycka att den är lätt eller svår. Vi får se! Lämna din gissning i en kommentar. Vinnare, och rätt svar, kommer om några dagar. Lycka till!

Från vilken film är bilden hämtad?

6Kommentar:

Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Jag tänkte först säga något helt annat, men nu tycker jag att figuren i bakgrunden är misstänkt likt Johnny Depp. Så, Sleepy Hollow?

31 januari, 2006 18:07  
Anonymous Anonym sa...

Vi tror också Sleepy Hollow.

31 januari, 2006 19:42  
Anonymous Anonym sa...

Johnny Depp? Jag ser en halv blobba av blåaktig hudfärg och något som liknar en suddig hand. :-) f a har definitivt bättre mönsterigenkänning än jag.

31 januari, 2006 21:36  
Blogger isecore sa...

jag är helt säker på att det är Sleepy Hollow.

Det är från slutet, slutstriden mellan Ichabod Crane och the Headless Horseman.

Det där är hästmannens huvud och Johnny Depp i bakgrunden som försöker få tag i det innan han förlorar sitt eget huvud.

31 januari, 2006 21:46  
Anonymous Anonym sa...

Förta anblicken så tänkte jag på Bonecollector med Angelina Jolie. :-) Men av färgen att döma så är det säkerligen Sleepy Hollow.
:-)

01 februari, 2006 02:40  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

sao: Heh. Jag har inga klara minnen av själva scenen ifråga, men jag tror det var kläderna som gjorde det, kombinerat med det blåa filtret. It just has that Burton-feel. Sedan var steget inte långt till dödskallen och huvudlös ryttare.

För övrigt tycker jag Sleepy Hollow är en lite överskattad film. Snygg som satan, och Johnny är alltid Johnny, men den saknar något vitalt storymässigt. Jag tycker flera av Tim Burtons filmer känns rätt tomma, Big Fish och saxhandshistorien står som de tydligaste undantagen, men de räddas med råga av att dom ser så fantastiska och fantasifulla ut. Problemet med SH är, tror jag, att den inte har tillräckligt med burtonismer för att släta över problemen.

Fortfarande en bra film, och med en hel del detaljer och personer som jag gillar, men överlag inte en av karlns bästa.

02 februari, 2006 00:51  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142