<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

fredag, april 21, 2006

Sao sjunger väntans lov.

Igår såg jag V för Vendetta (2005). Eftersom jag är förmodligen sist i landet med att se Natalie Portman raka huvudet tänker jag inte prata så mycket om själva filmen (mer än att jag kommer att avsluta med en spoiler). Istället vill jag berätta om hur skönt det är att inte se en film omedelbar efter premiären. Vi gick på sju-bion på Skandia. Stor salong, ingen kö, personlig service från personalen ...och vi behövde inte förbeställa biljetter. Hela sällskapet på fem personer fick bra platser tillsammans. Biljetterna kom med kommentaren "Det är 340 lediga platser så ni kan välja var ni vill sitta när ni kommit in." Fast allt det här är marginellt mot den stora vinsten: avsaknaden av biomarodörer! Hela salongen var knäpptyst. Under de tysta perioderna i filmen var jag rädd för att skifta skinka för att det skulle störa. Allt som allt var det en fantastisk bioupplevelse. Så jag säger att något så gott är värt att vänta på, nästa storfilm tänker jag hålla på mig innan jag går till bion.

...och ja, filmen var bra. Jag gillar när det är fritt tolkningsutrymme och klara paralleller till aktuell politik (snart tar vi på oss maskerna, Bodström). Men jag är väldigt skeptisk till slutet att spränga en antik och så kulturhistoriskt värdefull byggnad bara för att man ser det som en symbol för det onda? Enda parallellen jag kan dra är talibanernas sprängning av de enorma buddhorna i Afghanistan och jag kan inte tycka att det är okej. En dålig eftersmak på en annars genial film.

Andra bloggar om: , , ,
ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142