<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

onsdag, april 13, 2005

Topplista skräckfilmer & mat

Flex, både du och jag har ju sett en hel del bra skräck genom åren och samtidigt har vi helt klart ätit en hel del riktigt skräckfylld mat. Vad säger du om en topplistan över bästa skräckfilmerna och värsta skräckmatupplevelsen?


Hua - The Shining, Dawn of the dead och Sidste time.

Elis bästa skräckfilmer
1. "The Shining" (1980) - jag har aldrig varit så rädd som när jag såg den här filmen för första gången. Det är en klassiker självklar att sätta på plats ett.

2. "Dawn of the Dead" (2004) - tycker jag är en riktigt bra remake och skräckis. Jag blir alltid väldigt skrämd av zombies. Jag skulle nog till och med kunna påstå att zombies skrämmer mig allra mest, mer än små elaka djävulsbarn. (För den som känner för att se filmen på dvd kan jag varmt rekommendera extramaterialet, en mycket trovärdig nyhetssändning som skildrar de första dygnen.)

3.
Sidste time (Final Hour, 1995) - dansk skräckis som jag nämnt tidigare. Ohygligt läskig med ovanligt bra plot: en gäng elever stannar kvar efter skolan för ett lärarmöte. Det hela visar sig dock vara en bluff och plötsligt är alla dörrar utåt låsta och en galen, och redan mördad, lärare plockar eleverna en efter en. Det är mörkt, morden är läskiga som sjutton och mördaren fasansfull. Jag ryser bara jag tänker på det.


Blä - sunk vietnames, hothothot och stjärnfrukt.

Elis värsta skräckmat
1. Pho - vetnamesisk restaurang i Paris med horribelt dålig mat. När jag läste om stället i en guidebok lät det exotiskt och jättegott, och så gillar jag ju mat från Vietnamn. Men på plats, urk - allting var skitigt. Kocken stod nere i köket och hostade på precis all mat, servitören (som måste ha varit strax över 80) höll i min kyckling med händerna medan han skar upp den åt mig. Ett under att jag slapp magsjuka.

2.
En liten indier i norra England - jag och min bror bestämde oss för att tävla i vem som kunde äta den starkade maten. Vi beställde både det starkaste de hade på menyn: någon form av muterad vindaloo. Vi tuggade på rätt kaxigt men ångrade oss förstås rätt snabbt - det brann ur munnen resten av kvällen.

3. Efterrätt hos en släkting - uppskivad och uppvärmd stjärnfrukt (carambola) med ett uns av vit och smält choklad över. Stjärnfrukt är verkligen inget vidare. Det var som att äta torra pappbitar med en aning av chokladsmak. Vad har man egentligen den frukten till?
ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142