<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

torsdag, maj 11, 2006

Helena von Zweigbergk tar över Filmkrönikan


Helena von Zweigbergk, bild från Svt.

Orvar Säfström har ju som bekant lämnat in handduken för Svt-programmet Filmkrönikan. Och nu har kanalen utsett hans efterträdare; Helena von Zweigbergk.
  von Zweigbergk är bland annat en av medlemmarna i P1:s långkörare Spanarna, och hon har ju redan nu medverkat i Filmkrönikan som recensent en längre tid. Orvar Säfström hann med att göra sju säsonger av det snart 50-åriga programmet.
  Personligen tycker jag om von Zweigbergk. Hon har djupa kunskaper och en mjuk röst som funkar nästan läskigt bra i radio. Så här skriver Svt:
Helena von Zweigbergk [leder] varje vecka samtal kring film tillsammans med en fast recensent och en filmkunnig specialinbjuden gäst. Det blir recensioner av aktuell biorepertoar, tv- och dvd-tips men det ska också finnas utrymme för en vidare diskussion om filmens roll i vardagen.

Läs förövrigt Degrell mycket insiktsfulla och kritiska inlägg om programmet.

Andra bloggar om: , , , ,

6Kommentar:

Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Det nya formatet låter bättre, men von Zweigbergk? Inte lika mycket. Jag har haft svårt för henne ända sedan hon var recensent på Filmkrönikan (det var bara en av recensentern, av programmets då fyra fasta ansikten inklusive programledaren, som jag gillade), så det här var en bitterljuv liten nyhet. Får se om det får en chans, jag känner mig inte särskilt exalterad.

11 maj, 2006 17:37  
Blogger isecore sa...

Så länge man slipper Orvar är jag nöjd. Nu kanske jag börjar titta på det igen. Klarade inte av Orvar, Mr Självgod Forever.

12 maj, 2006 00:19  
Blogger Sugar sa...

Jag gillar Orvar, han har en skön avslappnad stil. Jag tycker ändå att Zweigbergk är ett bra val till efterträdare. Kommer de att sluta att använda flera recensenter? Det är i alla fall min förhoppning.

12 maj, 2006 08:42  
Anonymous Anonym sa...

Orvar var bra, men då jag läst hans syn på det faktum att han lämnar programmet tycker jag det känns som ett bra beslut. Han menade att det var naturligt att gå vidare då programmet skulle förnya och hade lust att göra nya grejer. Det är ju sunt att förnya program (i detta fall byta programledare) ibland, och det fina uttrycket att man ska sluta när man är på topp ligger det ju faktiskt ganska mycket i. Nu har Orvar kanske slutat lite för sent dock, då Filmkrönikan den senaste säsongen tagit ett dyk neråt.. (vilket man kanske inte ska skylla på honom dock). Well.. en bra ersättare till Orvar kommer Helena säkert bli då hon har en scysst framtoning och, som skrivet i posten, är riktigt bra i Spanarna. Lite taskig kan hon dock vara då de (allihop mer eller mindre) terrar stackars Jonas Hallberg! : )

12 maj, 2006 17:47  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

jenny: Som jag fattat det ska senaste säsongen inte skyllas på Orvar, utan hans eget missnöje med programmet ska (tillsammans med något familjerelatet) ha varit den bidragande orsaken till avhoppet.

Ta det gärna med en nypa salt, för jag kommer inte ihåg var jag läste det och kan således inte stödja påståendet med sådan där hiskelig "fakta" en del folk oförståeligt nog brukar gilla att röra sig med, men så tolkade jag det.

För övrigt gillade jag Orvar när han fick göra lite mer som han själv ville. Bra kille. Bra recensent.

12 maj, 2006 21:02  
Blogger Randerius sa...

Minä rakastan sitä suomenruotsalaista mustatukkaista yläluokkatyttöä. Jos olet kiltti, rikas, ja omistat isot tissit niin mennään naimisiin.

HENRIK RANDERIUS

23 mars, 2008 23:35  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142