<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

onsdag, maj 10, 2006

Twofifty, för oss kalenderbitare.

Gillar man siffror finns ett nytt sätt att hålla reda på en bra siffra att slå i huvudet på varandra vid cineastiska spörsmål. twofifty.org har ett busenkelt och snabbt interface för att registrera vilka av IMDBs top250 du har sett. Tyvärr tycker jag att några uppenbara funktioner fortfarande saknas. Till exempel skulle man vilja jämföra sig med andra och ta utsnitt. Vilka filmer har vi båda sett - bra diskussionsämnen. Vilka filmer har ingen av oss sett - något att hyra till helgen. Och de filmer som bara en sett kan man fråga om hur de var.

Men det är framför allt en möjlighet att tävla i filmtittande! "135 säger du? Jag fick 182 igår när The Man Who Would Be King (1975) kom upp på listan!"

Ja, med det sagt så är jag själv tydligen ingen topplistefilmsentusiast. Efter ihärdiga försöka att minnas barndomens matinéer kom jag ändå bara upp i 140 filmer mot Elis imponerande 174. Den utslagsgivande faktorn verkar vara Elis stora repertoar av tysk stumfilm, och det är ett försprång som jag nog aldrig kommer att arbeta in.

Andra bloggar om: , , ,

7Kommentar:

Blogger Eli sa...

Whee - jag regerar på Filmomat! Den som slår mina 174 bjuder jag på en öl! :)

10 maj, 2006 13:35  
Blogger sao sa...

Aron. Ja det är faktiskt en av de jag verkligen vill se, jag älskar deras humor!
En riktigt bra sak är att man får en schysst lista med tips.
Sedan vet jag ju att jag har en hel del udda luckor bland nya filmer, som Crash, Million Dollar Baby, Batman Begins. Det kanske var dumt att offentliggöra min lista såhär, men det är mest skönt att ha en massa bra film framför sig.

10 maj, 2006 23:16  
Blogger Eli sa...

Aron, Duck Soup har jag ju faktiskt sett! Måste ha missat det helt senast jag gick igenom min lista ... ännu en film förbockad, med andra ord!

11 maj, 2006 10:13  
Blogger Conan sa...

Sorry Eli, du är skyldig mig en öl - jag landade på mäktiga 199. Var ses vi? :-)

http://twofifty.org/user/conan666/

11 maj, 2006 11:48  
Blogger Eli sa...

Conan, jäklar! Imponerande! :)
Japp, absolut en öl till dig! Och framför allt tror jag lätt att du kan komma upp i minst 210 - för det är en hel del bra filmer du har kvar att se: Doctor Zhivago, Sling Blade, The Straight Story (!), Rashômon och Hotel Rwanda - för att bara nämna några.

11 maj, 2006 13:46  
Blogger Eli sa...

Flx, haha - med bara hundra filmer får du ingen öl. Men du kan få bjuda mig och Conan på varsin! ;)

11 maj, 2006 22:06  
Blogger sao sa...

Om vi skall följa reglerna så blir det väl flx som får bjuda mig på en öl när eli bjuder Conan. :-)
Frågan är vem Aron bjuder?

11 maj, 2006 22:39  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142