<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

torsdag, maj 26, 2005

2005 det stora sci-fi-året

Det var ett bra tag sedan det kom så mycket science fiction på bio som i år. Filmomat utnämner härmed 2005 till det stora sci-fi-året. Hurra! Eller något.
  Så, vad gör 2005 så mycket mer sci-fi än andra år? Anledningen stavas Star Wars, Världarnas Krig, Fantastiska fyran, Liftarens guide till galaxen, The Island, Serenity och den lilla 2001-jokern Stealth.
  Sju hela science fiction-filmer, det är inte illa. Det kommer att bli en bra filmsommar!
  Som kommande filmbonus att längta efter så producerar Steven Spielberg just nu (äntligen!) en filmatisering av Stephen Kings roman The Talisman, boken om den unga killen som måste besöka ett parallellt universum, the Territories, för att rädda sin döende mamma. Det är alltid spännande när de böcker man läste som ung blir film. King må vara lite si så där som författare, men hans böcker passar ofta mycket bra som filmer. Varför är det ingen som gör ett seriöst försök att filma om den gamla misslyckade Pesten förresten?

4Kommentar:

Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Hey hey hey hey hey... Hey! Serenity? Joss Whedons Serenity! Inte förrän efter sommaren visserligen, men fortfarande under 2005 så den bör väl passa in. Att det dessutom är den jag mest ser fram emot beror inte bara på att undertecknad är andre kassör i Joss Whedon till Gud 2007-kampanjen (mjo, ett gäng interna skämt i där).

Episod 3 var en besvikelse. Jag är inget Spielberg-fan (för det mesta i alla fall, killen har både lysande verk och sorgliga sörjor på sitt samvete) så min skeptims lyser över VK. Som serietidningsintresserad ser jag fram emot FF, som säkert kommer bli väldigt underhållande men inte mycket mer. Inget stark koppling till Liftaren och har hört negativt från folk jag litar på. The Island verkar å andra sidan oerhört intressant för att vara Bay; ser fram emot men med tillförsikt, hoppas verkligen att det ska vara jättebra.

Sedan har vi då Serenity. En sci-fi/western som las ner efter en halv säsong och får nytt liv på vita duken. Att Universal tror så mycket efter så lite borde säga en hel del. Och medans serien var riktigt bra, det lilla vi fick, hade den kunnat gå ungefär precis hur långt som helst om den fått chansen. Vilket den nästan fått nu. Förhandsrösterna har varit mestadels positivt, både bland fans och icke-fans av serien, så jag vågar vara positiv till att filmen kommer sparka George Lucas söta lilla rumpa. Det känns trist att säga det när sommaren just ska börja ta fart, men jag längtar till hösten. Faktiskt.

Så glöm inte Serenity. Vilket egentligen var det enda jag ville säga. Jag tror inte på att hålla tillbaka orden i onödan. Snoogans.

27 maj, 2005 03:37  
Blogger Eli sa...

Ah, klart Joss Whedon ska in på listan! Allt han gör ska uppmärksammas och hedras.

Men varför så skeptisk till War of the Worlds? Jag vet att Spielberg kan vara lite ojämn, men hey - det gäller att passa på när man bjuds på sci-fi!

27 maj, 2005 14:21  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Därför att hans och Tom Cruises senaste sci-fi Minority Report, efter en någorlunda lovande start, visade sig bli en ordentlig besvikelse. Därför att Spielberg har en förmåga att kunna få även skitigt att se rent ut, just det intryck jag fick av en tidig trailer. Och för att WotW känns som den typ av film som kan locka fram hans allra sämsta sötsliskiga sidor.

Jag kommer se den och hoppas innerligt att jag har fel, klart man vill kunna njuta av storslagen science fiction, men Steven Spielberg är inte precis den typen av regissör som jag litar på kommer att leverera. Tyvärr. Såledles; skepsismen är stor i mig.

27 maj, 2005 17:31  
Anonymous Anonym sa...

Hejsan! Jag är en stor Firefly/Serenity-fan "Browncoat" och jag har lite kontakt med UIP om kommande filmen Serenity. Vi behöver få tag på Firefly fans inför den kommande premiären. Kom i kontakt med den här sidan efter Google sökning. Är det någon som bor i Stockholm eller någon av de större städerna som vid förfrågan är intresserad av att delta i marknadsföringen av Serenity? Vad är ej klart men kanske sätta upp/dela ut flyers på stan,köa för biljettsläpp mm. Kontakta mig på jemthansson@hotmail.com Vänligen: Mathias Hansson

16 juli, 2005 03:12  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142