<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

lördag, september 03, 2005

Havsfilm värd pengarna?


Jag minns när jag för ungefär 15 år sedan plötsligt fick tag i filmen Atlantis av Luc Besson. Jag var överlycklig - en ny film från mannen som gett mig Subway (1985), Le Grand bleu (1988) och Nikita (1990)! Jag sparade filmen i några dagar, vände och vred på fodralet och försökte förstå vad det egentligen var för film (på den tiden hade jag inte hört talas om internet). Filmen såg skum ut, det var helt klart något som inte stämde. Och dessutom hade den inte gått upp på bio, mystiskt.
  Tillslut kunde jag inte hålla mig utan såg de 80 (behöver jag säga outhärdliga) minuterna. Filmen var inte bara grymt tråkig utan totalt obegriplig. Jag ska inte förstöra handligen för er, men blött, blått och Eric Serra kanske kan ge en hint om den? Jag blev förbannad och ville ha hyrpengarna tillbaka! Snacka om att bli lurad.
  Antagligen var jag alldeles för ung för filmen. För jag har nu flera år senare hört folk säga att den är underbar och njutningsfull. Själv var jag ju då, som sagt, mer intresserad av mina filmpopcorn.
  I juni i år hade filmen Deep Blue (2003) biopremiär i USA. Deep Blue är antagligen en Atlantis med grymt mycket mer pengar. Bakom filmen står gänget som för några år sedan gjorde den häpnadsväckande tv-serien Blue Planet. Vi kan alltså förvänta oss besök "där ingen människa tidigare varit" och miljöer som "ingen människa någonsin sett".
  Idag är jag 15 år äldre och jag tror att Deep Blue kan vara en fantastisk film med underbart vackert foto (trailern vittnar om mycket gott). Men jag undrar ändå, vem är beredd att betala 85 biokronor för en sådan film? Förhoppningsvis hinner Svt före och köper filmen innan Triangelfilm eller något annat bolag får för sig att släppa den som vinterns storfilm.
ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142