<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

måndag, februari 06, 2006

Filmomats Filmquiz #7 - ledtrådar

På allmän begäran (får jag skriva allmän begäran? jag gör det) så kommer här nästa ledtråd i senaste filmquizet. Jag håller med om att det är en svår film jag valt. Den är ju lite till åren, men jag är övertygad om att många av er sett, och gillat!, den. Filmen fick förresten en hel del priser när den kom. Ingen Oscar dock, men det hade den säkert fått om den kommit idag. Några kännetecken för regissören kan vara att denne ofta håller sig lite en liten grupp med återkommande skådespelare. (Fast, å andra sidan - vilken regissör jobbar inte så idag?). Regissören låter ofta en speciell musiker återkomma i små små roller i filmerna.
  Nu får det räcka med ledtrådar! Här kommer i alla fall den sista bilden. Kom igen nu, visa vad ni kan! Lämna din gissning i en kommentar. Vinnare, och rätt svar, kommer om några dagar. Lycka till!!

Från vilken film är bilderna hämtade?



9Kommentar:

Blogger skrivo sa...

Nu tänker jag högt, har ingen direkt gissning, men en vild aning kanske. Coppola? Känns som 70-tal, NY och maffia (maffiamörkt rum?), och det är ju återkommande skådisar. Men jag kommer absolut inte ihåg några skyltar med citatet från hans filmer? Fast å andra sidan så fick Gudfadern Oscars, väl?
Kan ju då kanske vara Scorcese istället?
Mvh / "famlar i mörkret"

06 februari, 2006 17:14  
Anonymous Anonym sa...

Taxi driver?

fast hade det inte varit för musiker-i-biroll så hade jag nog gissat på något av Altman.

06 februari, 2006 17:39  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Martin Scorsese har väl inte fått någon Oscar överhuvudtaget? Om det inte skett med senaste filmen. Andra bilden känns också lite som han. Men det blir inte min gissning.

Av någon anledning såg jag inte färdigt på den filmen, och jag har förresten urusel koll på om David Lynchs eventuella återkommande skådisar och musiker, men det är något sista bilden som känns som viskar Blue Velvet i mitt öra. Dels färgerna, men också skådisen på bilden. Kan det vara Dennis Hopper? Han hade väl nåt liknande på sig där? Det är lite Sleepy Hollow över min gissning, antar jag :)

Hur som helst, det viskningen är så bra som någon. Blue Velvet, alltså.

06 februari, 2006 18:26  
Anonymous Anonym sa...

Fredrik, om det där är Dennis Hopper så ger jag upp.

06 februari, 2006 22:08  
Blogger Eli sa...

haha! Dennis Hopper? Nej nej, det här är faktiskt en dansk kille!

07 februari, 2006 09:26  
Blogger skrivo sa...

Ny chansning med dansk musiker på bilden och gamla spåret med Scorcese : Victor Borge i "The King of comedy"?

07 februari, 2006 13:05  
Blogger Conan sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

08 februari, 2006 22:41  
Blogger Conan sa...

Fanfanfan.... där fick jag för att jag ville ha svårare bilder. Jag har inte den blekaste. Kom igen, berätta nu. Snälla?

08 februari, 2006 22:42  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Förstorar man upp bilden riktigt mycket, skulle det faktiskt kunna vara Victor Borge på bilden.

Fast allra mest skriver jag kommentaren för att jag vill veta. Det har gått 3 dagar sedan senaste quizinlägget och över en vecka sedan första bilden i den här omgången lades ut. Fler ledtrådar, eller svaret, snälla snälla snälla. Jag går åååt!

:)

09 februari, 2006 20:16  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142