<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

onsdag, april 26, 2006

Djungeln som symbolvärde

Djungler används flitigt i film och det är ingen händelse, för djungeln har ett starkt symbolvärde för oss civiliserade 9 till 5-människor. Djungeln är stället där inga lagar gäller, eller om lagar gäller så är det den starkes (giftigaste,snabbaste, eller bara den med störst tänders) lag. Djungler är outforskade, ogenomträngliga, mörka, fuktiga och fyllda med mystik, skönhet, äventyr och skatter, men framför allt med faror. De är alltså lockande och livsfarliga som en allomfattande femme fatale.



De flesta av oss biobesökare är snarare en Alfie eller kanske en Baby snarare än en Crocodile Dundee, så hur kommer det sig att vi vet något om djungler. Hur kan vi till och med precisera det välkända, civiliserade stadslivet med begrepp som Storstadsdjungel (1956) eller Jungle Fever (1991)?

Personligen tror jag att det här är en självuppfyllande profetia från filmindustrin. De har sedan begynnelsen sålt på oss enkla historier som blivit spännande för att de är förlagda i en okänd miljö. Tarzanfilmerna kulminerade under 30- och 40-talen (men har aldrig riktigt dött ut) och den stora mängden djungelfilmer skapade en kollektiv bild av vad en djungel är, något som sedan används flitigt som dramaturgisk ingrediens, och framför allt symbol i filmer idag ...och vi älskar det!



Andra bloggar om: , ,
ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142