<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

torsdag, juni 02, 2005

Här är världens bästa regissörer

Så kom den igen, listan som dyker upp lite då och då genom filmhistorien, listan över världens bästa regissörer. Det är filmtidningen Empire som satt samma listan*, som följer:

1. Steven Spielberg
2. Alfred Hitchcock
3. Martin Scorsese
4. Stanley Kubrick
5. Sir Ridley Scott
6. Akira Kurosawa
7. Peter Jackson
8. Quentin Tarantino
9. Orson Welles
10. Woody Allen


Jaha, vad säger vi om den då. För det första är den inte speciellt otippad. Spielberg på toppen följd av Hitchcock, Scorsese och Kubrick. För det andra, var är kvinnorna?
  Personligen skulle jag plocka bort både Peter Jackson (killen har ju bara gjort tre filmer!) och Quentin Tarantino (som ju mer eller mindre baserar sina filmer på andras - ok, är man ett geni så stjäl man, men ändå...).
  Men Spielberg som etta? Så här säger associate editor Ian Freer på Empire till BBC News:
Steven Spielberg is the closest thing in movies to resemble the impact of The Beatles.

Nåja, nu ska vi inte överdriva...
  Men vad hände med George Lucas - förtjänar inte han en plats? Och Roman Polanski? Robert Altman? Käre svenske Ingmar Bergman (eller, kanske inte)? Francois Truffaut? Krystof Kieslowski? Federico Fellini? Och varför inte slänga in någon otippad som Terry Gilliam eller Tim Burton?
  Vilka skulle du definitivt sätta på en topp tio-lista och på vilket sätt är Empires lista helt ute och svajar på cykel?

* Listan är framtagen av 10000 Empire-läsare och det kan kanske förklara den pinsamma avsaknaden av icke västerländska regissörer. Med ett undantag för Kurosawa.

4Kommentar:

Anonymous Anonym sa...

Det som är intressant här är vad som betraktas som "bäst". Uppenbarligen har de gjort ansatsen att "bäst" är samma sak som "populärast i västvärlden just nu". Ett enklare sätt att med den ansatsen få ett rättvist resultat med stort antal tyckare, är att gå till IMDB, och kolla vilka filmer som ligger i topp.

Det get följande lista:

1. Francis Ford Coppola
2. Frank Darabont
3. Peter Jackson
4. Akira Kurosawa
5. Steven Spielberg
6. Michael Curtiz
7. George Lucas
8. Quentin Tarantino
9. Milos Forman
10.Orson Welles

Med följande fem precis utanför.

Alfred Hitchcock
Sergio Leone
Stanley Kubrick
Sidney Lumet (12 arga män(?))
Fernando Meirelles (Guds Stad)

Ganska lik Empires lista, men med några små modifikationer.
Personligen tycker jag inte att det är samma sak att göra populära filmer som att vara en bra regissör. Inte för att jag vill vara arty, men budget, manus, originalitet etc borde också väga in.

George Lucas t ex skulle jag ta bort direkt, visst, jag gillar Star Wars lika mycket som alla andra (men inte de senaste tre filmerna, också som alla andra). Fast som regissör suger han. En man som inte kan skapa känslomässigt engagemang utan att döda karaktärer borde inte ens få kalla sig regissör.

Hur skulle min lista se ut?
Till att börja med skulle den inte bara bestå av vita amerikanska män som är aktiva idag.
De två givna västerländska regissörerna är David Lean och Alfred Hitchcock för att de lyckats skapa flera storverk som fortfarande är fantastiska upplevelser nästan femtio år senare. Deras verk är dessutom förebilder för filmer än idag. Av samma anledning måste Akira Kurosawa upp på listan. När vi talar om Japaner så vill jag också se Hayao Miyazaki på en placering. Sedan kan jag hålla med Eli om att Ingemar Bergman bör platsa. Det är få Regissörer som har egna biografer som spelar bara deras filmer i flera storstäder (jag har sett det i både Paris och New York, det finns kanske i fler).

Sedan blir det svårt. Jag måste nog grubbla mer.

Än så länge ser min lista ut som följer:
Akira Kurosawa
David Lean
Ingemar Bergman
Alfred Hitchcock
Hayao Miyazaki

02 juni, 2005 15:08  
Blogger Eli sa...

Aron, jag vet - och jag funderar för fullt på kvinnliga regissörer som skulle kunna platsa.

02 juni, 2005 16:13  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Jag hade väl tänkt klista in min lista här, men det blev så mycket text, att det nog passar sig bättre på min egen sida. Dessutom, om jag nu har en blogg kan den lika gärna användas. Snoogans.

10 i topp: Regissörerna.

Svarta änglar är förresten utan tvekan och tvivel det bästa PJ har gjort. Banne mig.

03 juni, 2005 05:02  
Anonymous Anonym sa...

VART ÄR JAMES CAMERON?
killen som har gjort de två mest säljande filmerna!

16 september, 2010 12:07  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142