<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

måndag, juni 20, 2005

Stuntmän kräver egen Oscars-kategori

Nu har Hollywoods samlade stuntelit tröttnat på att vara diskriminerade under Oscarsgalan; de vill ha en egen priskategori*.
  I torsdags samlades runt 75 personer utanför huvudkontoret för Academy of Motion Picture Arts & Sciences i Hollywood, för att kräva sin rätt till en egen guldgubbe. Idén var att gruppen skulle försöka att påverka styrelsen, som imorgon tisdag ska sätta upp riktlinjerna för 2006 års Academy Awards. Så här skriver Netindia:
Stunt coordinators are the reason that action sequences come to life on screen, said Jack Gill of Stunts Unlimited. Variety said Gill has been lobbying for 14 years to win Oscar recognition for stunt performers.

Ledningen för akademin är redan nu rätt åtsatta, eftersom de fått bud på sig att skära ner antalet kategorier, istället för att lägga till nya. Enligt akademins talesman John Pavlik kan det ta många år att inrätta ett nytt pris:
We haven't created a new category since the animated feature award four years ago, and that took over three years to happen, he noted. We are very rigorous about this.

Jag tycker att det känns givet att även stuntinsatserna i en film ska belönas. Det är ju en yrkesgrupp som redan nu (bokstavligen) sliter rejält hårt utan nästan något erkännande.
  För den som vill läsa mer om Stunts Unlimiteds arbete för en egen kategori på Academy Awards har deras hemsida utmärkt information. De skriver bland annat:
Over the past 40 years stuntmen have gone unnoticed and unrewarded by the Academy. Stunt performers are the only faction of the movie industry that must literally risk their lives for the sake of their art. The talent and expertise that is required of a stunt coordinator to be both creative and safe is enormous and highly deserving of Academy recognition.

Men som John Campea på The Movie Blog funderar så är det ju många i en filmproduktion som inte får priser eller en egen kategori under Oscarskvällen. Var ska man dra gränsen? Vad säger ni, hur betydelsefulla är stuntmännen och kvinnorna? Så viktiga att de ska få stå där uppe på scenen och gråta tillsammans med resten av Hollywoodeliten?

* Stunts Unlimiteds eget förslag är att kategorin ska kallas "Best Stunt Coordinator".

2Kommentar:

Blogger Magnus Carlbring sa...

värrsta stunten är med mer jajmes bond när han fladddrar nerför backren med skidror okcså rakt ut i himlen

musiken kommer sen först är det

tyst

tyst

okcså blir det fallskämrnen som kommrer snyggt

också ser man det är inte amrikanska flaggran det är engelska

jajmes bond är engelsman

också kommr bondmusiken sen ocksp börjar alla cooola bilder i början

det säjer jag nu yo

men i samurjajfilmer är det mer mindre stunt utan bara hia hai action

20 juni, 2005 10:08  
Anonymous Anonym sa...

Det finns ju redan en del fusk-Oscars som "best special effects" och liknande så varför inte en om stunts.

22 juni, 2005 16:13  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142