<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

tisdag, oktober 11, 2005

Realistisk smärta i The Woodsman


Vi har ju tidigare skrivit om det jobbiga med att titta på så kallad pedofilfilm, och The Woodsman (2004) är absolut inget undantag.
  Nicole Kassells film om Walter, en dömd pedofil som nu ska tillbaka till samhället, är mörk och tungsint. Till skillnad från många andra filmer om samma ämne, som utan reflektion ger sig på brottet och ondskan, känns The Woodsman oroväckande fräsch i sin vinkel. Walter är ingen ond person enligt honom själv och slits nästan sönder i sin inre kamp mellan begäret och viljan att leva ett vanligt liv. "When will I be normal!" skriker han till sin psykolog och kräver en etikett och ett slut. Att hans övervakare placerat honom med lägenhetsfönster mot en lågstadieskola gör det inte lättare.
  Att så nära inpå få Walters sätt att se på livet och hans vridna sexualitet är obehagligt och samtidigt intressant. Filmen levererar inga svar och vågar knappt ge sig på ett försök till bakgrund eller förklaring, men lyckas ändå ge en insikt som är mörk att bära.
  Kevin Bacon är perfekt som glåmig, tystlåten och psykiskt instabil. Han spelar strålande bra i sina ensamma scener och är otäckt mänsklig tillsammans med Kyra Sedgwicks (Bacons fru på riktigt) rollfigur Vicki, som långsamt långsamt lyckas öppna upp den tillknäppte Walter.
  The Woodsman är ingen film för den som rosenrasande skriker om kemisk (eller fysisk) kastrering eller tror på offentlig piskning av pedofiler. Men för alla oss som tror att även förövaren kan lida av sitt brott och faktiskt vill bli hjälpt och botat, är filmen tragiskt ärlig.

2Kommentar:

Anonymous Anonym sa...

the woodsman är en av de där filmerna som man känner att man borde se men som man inte kommer sig för att hyra för det är för tungt att se på en fredag kväll.

11 oktober, 2005 13:39  
Blogger Eli sa...

Zibbo, den är tung som sjutton - men helt klart värt det när man väl har lidit sig igenom den. Mitt tips: hyr den en regnig höst-tisdag!

11 oktober, 2005 13:44  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142