Förföriskt i The Bow
Det är sällan jag är så ambivalent inställd till en film som jag är till The Bow (2005). Med sitt färgranna, stillsamma foto och vacker musik trollbinder Kim Ki-Duk oss till sin stämningsfulla historia om en gammal man och en flicka som lever ensamma på en båt ute på havet. Svårigheten för mig ligger i historien som exponerar den gamle mannen som en förtryckande kidnapparpedofil. Ändå beskriver Kim Ki-Duk deras förhållande som vackert och ömsesidigt, trots att flickans känslor närmast kan antas bero på ett svårartat Stockholmssyndrom.
Resultatet är att jag blir förförd av känslorna och skönheten samtidigt som jag äcklas över att bli lurad att tycka att det är vackert.
Sao är Filmomats gästskribent. Trots att han inte äger någon tv har han en imponerande bra koll på högkvalitativa tv-serier. Hans filmintresse är stort och tiltar nästan över till besatthet när det gäller film från Asien. Vi kan med andra ord vänta oss en hel del poster om asiatisk filmkultur i allmänhet och japansk film i synnerlighet från Filmomats nya filmfantast.
0Kommentar:
Skicka en kommentar
INDEX