<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

torsdag, juni 23, 2005

Det levande slottet/Howl's Moving Castle

Sao är Filmomats nye gästskribent. Trots att han inte äger någon tv har han en imponerande bra koll på högkvalitativa tv-serier. Hans filmintresse är stort och tiltar nästan över till besatthet när det gäller film från Asien. Vi kan med andra ord vänta oss en hel del poster om asiatisk filmkultur i allmänhet och japansk film i synnerlighet från Filmomats nya filmfantast.


Äntligen är Japans Walt Disney, Hayao Miyazaki, tillbaka med en ny film! Eftersom regissören bara släpper en film ungefär vart tredje år blir det här är den första efter den internationella succén med Spirited Away (2001). Bland alla storfilmer, som Liftarens guide till galaxen och Världarnas krig, är det i år en tecknad saga som jag längtar mest efter.
  Howl's Moving Castle handlar om Sofia, en ung hattmakerska som blir förvandlad till en gammal tant av en häxa. Hennes äventyr börjar när hon lovar att hjälpa en ande i utbyte mot att denne skall bryta hennes förbannelse. Anden jobbar nämligen med att hålla igång den eccentriske trollkarlen Howls vandrande slott.
  Filmen verkar ha en mer "vuxen" handling än många andra av Miyazakis filmer, som ofta har varit rena barnfilmer (till exempel Min granne Totoro eller Kiki's Delivery Service). Den skall ha många bottnar och bland annat handla om personlig utveckling, samtidigt som den berör aktuell världspolitik. Givetvis är en kärlekshistoria inbakad och som vanligt i hans filmer finns ett moment av människan och dess maskiners intrång i naturen.
  Efter framgångarna med Spirited away hade jag hoppats på att Sveriges biografer skulle vara mer ivriga att få tag på filmer av Hayao Miyazaki, tyvärr verkar det inte vara så. I september kommer triangelfilm att visa Howl's Moving Castle, eller Det levande slottet som de valt att kalla den. Kul för oss som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö, andra får hålla tummarna för att SF eller Sandrews också kommer att förstå filmens storhet och visa den. Tyvärr verkar de inte ha några planer för det i nuläget.
  Ett tips är att fördriva väntetiden med två av Miyazakis mästerverk Laputa: Castle in the Sky och Princess Mononoke.

10Kommentar:

Anonymous Anonym sa...

Jag skulle tro att förlagan har en hel del att göra med att den inte bara är en "barnfilm".

24 juni, 2005 01:05  
Anonymous Anonym sa...

Flex: Tackar. Och, näe, det är inte oväntat att det är just triangelfilm som tagit hem den. Deras intåg i Sandrews för några månader(?) sedan var under stora hurrarop från mitt köksbord. Då hade jag redan skakat i skräck ett par dagar över risken att SF skulle bli svensk envåldshärskare över film.
Antagligen kommer Howl's att gå på visning i hela landet. Den är schemalagd för visning i hela USA, UK och större delen av Europa samtidigt som Triangel visar den. Så den kommer nog snart att gå ut till resten av landet om siffrorna är någorlunda positiva i övriga länder.

Nicklas: Hur menar du? Boken (som jag iofs inte själv läst ännu) är kategoriserad som en barn/ungdomsbok. Och även annars är det inte ovanligt att barnfilmer görs på nedkortade och försnällade versioner av mer "vuxna" berättelser. Jag planerar att läsa boken inom kort, och då kanske jag förstår bättre.
Min teori är att Disney (som producerat filmen) har tittat på statistiken från de senaste åren och sett att det är barnfilmer med en mer vuxen handling som drar in de stora pengarna eftersom hela familjer går och ser dem. Men det är bara en teori, jag har en känsla av att Miyazaki har fått rätt fria händer.

27 juni, 2005 12:43  
Anonymous Anonym sa...

sao: jo, den är kategoriserad som det men Dianna Wynne Jones barnböcker är oftast bättre skrivna och mer komplicerade än många som räknas som vuxenlitteratur. Hon är mer allåldersförfattare -- men det är igen gångbar publiceringsgenre.

27 juni, 2005 16:29  
Anonymous Anonym sa...

Som Rowling? Fast jag är inget fan av Harry iofs. Nu har jag i alla fall köpt boken. (Längst in bland kuddarna i Akademibokhandelns barnhörna.) Så det skall bli spännade att läsa den när semestern börjar nästa vecka.

27 juni, 2005 17:06  
Anonymous Anonym sa...

Disney har absolut INTE producerat den här filmen. Hört talas om Studio Ghibli? Japan, inte USA.
Det disney har gjort är den engelska dubbningen och distribuerat den i USA.

02 september, 2005 23:27  
Anonymous Anonym sa...

Hej ilskna Anonym.
Visst har vi hört talas om Studio Ghibli, jag har dessutom sett det mesta av dem. Det vi kan göra är att ödmjukt be dig att läsa om posten och upptäcka var du läst fel.

Antagligen missförstår du när jag liknar Hayao Miyazaki vid tecknaren Walt Disney.

Jag är ledsen att du blev så arg över ditt eget missförstånd och jag hoppas att en omläsning kan lugna ner dig.

/Sao

05 september, 2005 08:19  
Anonymous Anonym sa...

Sao, nu är det ju så att du faktiskt skrev just att Disney har producerat filmen, vilket precis som Anonym påpekar är helt fel.

Alltså inte i din ursprungliga text (den där du drar paralellen mellan Miyazaki och Disney, som du trodde att Anonym hade missförstått), utan i en av kommentarerna längre ner.

Så jag tycker att det är ganska arrogant av dig när du svarar så vänligt men ändå nedlåtande, som om det är du som är experten som bestämmer vem som har rätt och fel.

För det är ju du som har fel här, som påstår att Disney har producerat filmen, och Anonym har helt rätt när han/hon påpekar att du har fel.

Det är ju en väldig skillnad mellan att ha producerat filmen och, som i dett fall, bara distribuerat den. Hela din teori om att Disney skulle ha påverkat innehållet för att tilltala vuxna faller ju, eftersom de inte har haft någonting att göra med filmen under dess produktion.

12 september, 2005 01:08  
Anonymous Anonym sa...

Puni puni.
Tack för tillrättavisningen.
Jag missade mitt tidigare svar, jag brukar inte läsa om alla gästboksinlägg, och hade tyvärr glömt bort det svar jag skrev för två och en halv månad sedan och som var aningens slarvigt och felaktigt.
Vad gäller arrogansen så vet jag hur lätt det är att bli missförstådd i det skrivna ordet, speciellt när man kommunicerar med någon som redan från början har inställningen ilsken. Därför är det av ren självbevarelsedrift som jag går in ett läge av övertydlighet, vilket kan ses som arrogant. Sedan kan jag villigt erkänna att jag tycker att det är jobbigt med folk som skall vara så arga och slå en på fingrarna. Kom igen, det här är ju bara på kul, filmentusiester emellan. :-D

Min teori var inte att Disney skulle ha påverkat innehållet. T o m när jag var ute och vimsade med en massa felaktigheter så tror jag att jag skrev att de inte påverkat den kreativa processen. Däremot så tror jag att de /valt/ filmen delvis för att den passar deras linje med vuxen-/barnfilm.

12 september, 2005 21:14  
Anonymous Anonym sa...

Ja, och triangelfilm har dessutom flyttat fram sverigepremiären till 21 oktober.

Attans!

16 september, 2005 11:26  
Anonymous Anonym sa...

Kolla in den officiella sajten på http://www.detlevandeslottet.se/

07 oktober, 2005 14:09  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142