<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

onsdag, juli 20, 2005

Tar The Crow aldrig slut?


Edward Furlong på "VIP Press Screening" för The Crow: Wicked Prayers dvd-släpp. Bilderna kommer från Wenn.

Ännu en The Crow-film har kommit ut i USA; The Crow: Wicked Prayer är nu den fjärde i raden. Som många säkert minns var det rätt mycket rabalder runt den första filmen eftersom huvudpersonen Brandon Lee gick och dog under inspelningen. Mycket tragiskt, men det gav nog onekligen filmen en liten extra push när det, 1994, var dags för filmens premiär. Andra filmer som följt är The Crow: City of Angels (1996) och The Crow: Salvation (2000).
  The Crow, originalet, är en mycket mörk och vacker filmatisering av James O'Barrs serie med samma namn, och en tydlig trendsättare för andra filmer fulla av mörksinta män i läderbyxor.
  Hur som helst, i och med den fjärde Crow-filmen tycks i alla fall svenska filminköpare tvivla på konceptet eftersom det verkar som att filmen inte ens kommer att gå upp på bio. Istället kommer den direkt ut i videohyllorna. Själv undrar jag lite över vad som hänt med Edward Furlong, som spelar Jimmy Cuervo/The Crow? Det var så länge sedan jag hörde något från honom att jag nästan var på väg att skriva en " Whatever happened to...". Men uppenbarligen gör killen fortfarande filmer, även fast han är långt i från sitt forna jag i Terminator 2: Judgment Day (1991).
  En annan skådis (dock inte riktigt en föredetting ännu) som det gått lite sisådär för är David Boreanaz - som med uppenbar vana fått spela Death i nya Crow-filmen. Bra, ju mer Boreanaz i svårmodiga roller desto bättre för oss biobesökare!
  Så om du känner att du inte fått din Crow-dos uppfylld på länge är det snart dags att börja spana längs videohyllan.

6Kommentar:

Blogger Eli sa...

Aron, ja American History X är en toppenfilm. Absolut! Men den är från 1998 och efter det känns det knappt som att Furlong gjort något vettigt.

20 juli, 2005 13:08  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Killen gick väl ner sig i knark och andra dåliga vanor, därför det varit trögt med filmkarriären (även om Animal Factory från 2000 måste tas upp, för, hey, den var snorbra).

Wicked Prayer fick knappt biografvisning i staterna ens, mycket liten spridning på sin höjd om ens det (jag hade för mig att den gick direkt till video, men imdb nämner begränsad premiär), så det är inte konstigt om svenska inköpare tvivlar.

Och jag känner nog likadant. Filmen är bra, absolut. Långt ifrån första, naturligtvis, men lätt den bästa av uppföljarna (vilket, det medger jag, inte borde vara särskilt svårt). Jag gillade den. Furlong känns visserligen inte som det bästa valet att spela kråka, han saknar något som verkligen behövs, men är fortfarande en bra skådis så jag låter det gå. Desssutom; David Boreanaz. Bara en sån sak.

Så skriver Fredrik.

20 juli, 2005 14:32  
Blogger Eli sa...

Fredrik, är inte Furlong helt enkelt för vek för att spela The Crow himself? Både Brandon Lee och Vincent Perez är väl, tja, mer karl för rollen?
The Crow: Salvation har jag inte sett, men jag har svårt att tro att Eric Mabius gjorde något större intryck...

20 juli, 2005 15:10  
Blogger Jonas Morian sa...

Finns det inte ännu fler filmer som kommit ut på video, baserade på den usla tv-serieversionen? Jag minns titlar som "The Crow: Stairway to Heaven", "Crow vs. Crow" och "The Crow: Damnation".

20 juli, 2005 15:12  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Eli: Vek? Ja, det är nog ett bra sätt att beskriva känslan jag fick. Han är helt enkelt inte speciellt trovärdig. Då passade t o m Mabius bättre. Fast den killen är ingen bra skådis, så det hjälpte knappt ändå.

Jonas: Stairway to Heaven bör väl vara piloten. De andra antar jag är ihoppklippta TV-avsnitt, att döma av videoomslagen i alla fall.

Jag har inte sett något av serien, men baserat på åsikter jag litar på ska den inte ha varit riktigt så usel som man kunnat vänta sig. Vilket gör mig lite nyfiken på att se den.

20 juli, 2005 17:12  
Anonymous Anonym sa...

Första kråk-filmen är ju en underbar film, en av mina absoluta favoriter. Men de övriga är verkligen skräp som bara urvattnar hela konceptet.

Eddie Furlong har ju gjort en och annan skön rulle, som nån nämnde är American History X en riktigt bra film.

02 augusti, 2005 01:51  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142