<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

onsdag, augusti 24, 2005

För mycket sympati i Land of the Dead


Otäcka, men sorgsna, zombies gör ingen film.

För mig betyder zombiefilmer skräck. Jag vill se zombies komma vacklandes mot mig med sina tysta steg (inga smyger så bra som zombies), sina tomma blickar, utsträckta händer och lufttuggande käkar. Och av alla zombies på film har jag alltid tyckt allra bästa om George A. Romeros.
  Det gör jag fortfarande. Fast nuförtiden är det inte samma känslor, jag tycker inte om dem för att de gör mig kallsvettig av skräck, utanför att jag (ack och ve) tycker lite synd om dem.
  När uppgifterna dök upp om att George A. Romero höll på med "His Ultimate Zombie Masterpiece" tänkte jag att nu jäklar, nu kommer den - Romerofilmen som vi väntat på i 20 år. Härligt. Men jag anade aldrig att Romero hade fått känslor för sina monster och bestämt sig att göra en fackförbundsfilm för zombies.
  Land of the Dead är en enda lång proklamering för hur dåligt världens zombies mår och hur illa vi människor behandlar dem. Ack, vilka svin vi är som skjuter på dem tills de knappt kan röra sig, eller låter dem fightas i burar som om det var tuppfäktning. Och titta här, de har ju faktiskt känslor. Även en zombie kan känna sorg.
  Visserligen är zombierna i Romeros nya film rätt otäcka, de har blicken, kroppsspråket och fantastisk make-up. Men att se dem försöka använda sina döda och mosade hjärnor till att leva i ett för dem normalt samhälle är inte lätt. Jag vill ju se dem ryta!
  Således faller Land of the Dead jäkligt platt. För vad är en zombiefilm värd om man som tittare fattar sympati för filmens monster? Vadå, ska jag sitta och heja på zombieserna* är det tänkt?
  Kanske är det så att vi zombiefilmsälskare får vänta på remaken av Land of the Dead? För Dawn of the Dead (2004), som kom härromåret, är långt mycket bättre än vad George A. Romero lyckats prestera nuförtiden. Romero har uppenbarligen blivit för blödig för zombienischen.

* Försök själv att böja det där ordet - det är inte lätt!

5Kommentar:

Anonymous Anonym sa...

Vi börjar med en böjningsövning: ZombiesArna, inte ...Erna

Sedan hoppas jag att jag inte håller med dig. Skall se "Day of the Dead" idag, sedan är jag redo för "Land of the Dead" imorgon...

24 augusti, 2005 12:56  
Blogger Eli sa...

Janne, ska bli kul att höra av du tycker om filmen!

24 augusti, 2005 13:02  
Blogger Crash The Pose sa...

Jag tycker det låter rätt kul att heja på zombiesarna! Men jag väntar med att tycka något innan jag sett filmen..

24 augusti, 2005 14:03  
Blogger Eli sa...

Jompa, det kan tyckas - men det ger lite drama-thriller-känsla över en film som nog borde hålla sig inom sin skräcknisch.

24 augusti, 2005 14:12  
Anonymous Anonym sa...

Jag håller med om att zombisarna är lite mjäkiga när dom vill "leka levande". Men sen så måste jag fråga: hejar man inte ALLTID på zombisarna? Innerst inne.

24 januari, 2006 00:09  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142