<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

fredag, november 18, 2005

Orutinerat vid biljettkassan

Eli skrev igår om att Stockholms Filmfestivals webbplats var slö och instabil. Jag kan upplysa om att det inte är de enda datorproblem som festivalen dras med. När jag skulle hämta ut mina förköpta biljetter vid halvsjutiden på Skandia igår, var kön milslång och stressade volontärer sa något om att datasystemet inte fungerade. Eftersom jag har "jobbat med data" i många år så har jag tillräckligt mycket rutin för att inte stå och loitra medan ett gäng administratörer väntar på att deras dataskärmar ska se ut som vanligt igen. Min tanke var att de till tiotiden, när min första film visades, skulle ha löst problemet. När jag återkom vid tjugo i tio, en god halvtimme innan filmen A Bittersweet Life skulle börja, möttes jag av det aggressiva knorrandet från 150 missnöjda och stressade cineaster. Tydligen fungerade det att sälja biljetter, men det gick ack så långsamt. Det tog fem minuter för varje könummer och ju längre tiden gick desto högre steg mumlet.
  Visst, fel händer. Gärna i tillfälliga system och under hög last. Jag håller det inte emot dem. Fast när det går snett gäller det att kunna hantera situationen. Att låta två volontärer arbeta sig trasiga bakom kassan för att hinna sälja biljetter och be alla om ursäkt är inte okej! Speciellt inte när det finns resurser på plats. Det fanns en festivalkoordinator i salongen och minst tio andra volontärer som bara sålde affischer och delade ut program. Ett minimum hade varit att låta några volontärer gå runt och informera om problemen och försäkra gästerna om att de skulle hinna in till filmen. Koordinatorn kunde, om han nu inte kan koordinera lite bättre, åtminstone ställa sig upp och be om ursäkt å festivalens vägnar innan filmvisningen började. Inte ens i sitt inledningstal nämnde han problemen. Uselt.

Sao är Filmomats gästskribent. Trots att han inte äger någon tv har han en imponerande bra koll på högkvalitativa tv-serier. Hans filmintresse är stort och tiltar nästan över till besatthet när det gäller film från Asien. Vi kan med andra ord vänta oss en hel del poster om asiatisk filmkultur i allmänhet och japansk film i synnerlighet från Filmomats nya filmfantast.

1Kommentar:

Blogger Eli sa...

Det var precis samma sak för mig när jag skulle hämta ut mina förköpta biljetter på festivalcentret i Kulturhuset. Det tog dem över 40 minuter att lämna ut biljetter till runt 20 väntande festivalbesökare. Och då var ju alla biljetterna redan betalda, packade och klara - så att säga!

18 november, 2005 09:57  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142