<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

torsdag, november 17, 2005

Startskottet har gått!

Så har det äntligen blivit dags för Stockholms 16:e filmfestival! Vi på Filmomat ska försöka att gå på så mycket film som vi bara hinner - och våra arbetsgivare tillåter. Men innan vi ser våra respektive första filmer i kväll tänker vi spekulera lite om den kommande veckan.

Sao, du räknar kallt med omkring tre filmer om dagen - hur orkar man?
  - För det första vill jag säga att jag inte lyckats pressan in tre filmer varje dag det här året. Men tricket är att hoppa över de riktigt sena filmerna, börjar man vrida på dygnet tappar man udden, precis som när man blir jetlaggad. Det bästa är att pricka in en film tidigt på dagen, sedan två kvällsfilmer. Det är lagom för mig. Extra bonus om kvällsfilmerna går på samma salong så att man bara behöver ta en bensträckare mellan och slipper elda tvärs över stan för att hinna med nästa film.

Eli, vad tycker du om festivalens val av biografer?
  - Jag kommer verkligen att sakna Rival. Det är en stor och vacker salong som förtjänar att användas som bio. Roligt att festivalen utnyttjar Astoria! Men KTH:s kårhus Nymble, vad är det för trams! Film ska ses på biografsalong, inte på hårda trästolar som ger träsmak.

Sao, tre filmer man bara inte får missa under veckan?

  - Festival. En galen komedi som handlar om en liknande filmfestival, bör ses för att få rätt stämning. Den visas, som sig bör under de inledadande dagarna. Zim and Co. Komedi om den frustrerande vardagen för en ung kille i den franska förorten. Oväntat aktuell. Lady Vengeance. Snygg koreansk film om kvinnlig hämnare. Tyvärr missar jag den själv eftersom jag är bortrest sista helgen.

Eli, vad tycker du om årets festivaltidning?
  - Som vanligt tycker jag inte att tidningen är riktigt uttänkt - ur användarsynpunkt. Det blir för mycket bläddrande fram och tillbaka. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att plita ner viktiga saker som salong och klockslag varje gång en film nämns i tidningen. Däremot är den väldigt snygg i år!

Sao, några korta punkter; hur sjutton ska man tänka när man väljer film?
  - När jag valt de filmer som verkar intressanta kan det behövas sållas ytterligare. Då jag vanligtvis är ute i sista sekund så kan jag sedan stryka de som redan är slutsålda. Efter det stryker jag alla filmer som går upp på (vanlig) bio, de kan man alltid se senare. Slutligen brukar jag faktisk stryka svensk film, för nästan all svensk film går upp på bio, såvida den inte är riktigt usel och i det fallet vill jag förmodligen inte se den. Uppstår det fortfarande krockar är det bara att singla slant som återstår.

Eli, kort kommentar om festivalens utbud?
  - Jag tycker att det är en något sval line up i år. Inga riktiga pikar, inget som är riktigt udda eller spännande. Men både temat Female revenge (fast fyra fjuttiga filmer är förstås alldeles för lite) och Cronenberg som hedersgäst är roligt!

Sao, kort kommentar om festivalens utbud i år?
  - Jag tycker att utbudet känns okej med många bra filmer, men däremot så saknas det filmer som verkligen utmärker sig. Det är ingen av årets filmer som jag bara måste se.
ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142