<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

tisdag, november 29, 2005

Publikpris till Storm

Är svenska Storm festivalens bästa film? Kanske, om man får tro festivalbesökarna som röstat fram sin favorit. Filmen har vunnit priset Star! Audience Award, som delas ut i samarbete med nöjeskanalen Star!. Jag tror att det är så att vinnarfilmen, förutom själva priset, också vinner reklamtid i Star!-kanalen. Grattis, kanske man ska säga?
  Storm är i alla fall fint sällskap. Förra året vann Park Chan-wooks film Old Boy publikens pris. Här är fler publikvinnare:
2003 The Station Agent av Thom McCarthy.
2002 Japón (Japan) av Carlos Reygadas.
2001 Lost and Delirious av Léa Pool.
2000 Boys Don't Cry av Kimberly Peirce
  Sao, som såg vinnarfilmen i förra veckan kommenterar priset så här:
Vid publikpriser vinner ju per definition alltid rätt film. Fast i min mening var Storm långt från bäst på festivalen. Den var inte ens i samma klass som till exempel Me and You and everyone We Know eller Festival. Storm använder en spännande berättarteknik och för att komma från Sverige, actionfilmens U-land, är den helt okej. Tyvärr håller den inte hela vägen, flera trådar släpps, andra känns lösryckta och resultatet är en mycket ojämn film med både bra och usla inslag.
ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142