<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

onsdag, juni 21, 2006

Filmomats Filmquiz #17, en ledtråd.

Visst anade jag att den här filmquizen skulle vara klurig. Hur många "blueprints" har vi inte sett i filmer genom tiderna? Men det är roligt att det kommer så många gissningar, och att de är så välgrundade. Det har talats om filmkvalité, vilken typ av byggnad det är och vad det är för tyg vid sidan om ritningen. Spännande!

Jag lovade att ge ett citat från filmen om det blev läge för en ledtråd. Tyvärr kan jag inte ge er citatet eftersom det är för lätt att hitta filmen genom en sökning på IMDB då, men det är en replik som sammanfattar huvudpersonernas förakt för andra människor, dock är det inte en människa som tilltalas. Det var också det jag syftade på med att Dirty Dozen var en bra gissning, för det här handlar om ett mycket "smutsigt" gäng.

Ledtrådsbilden.
Valv

Första bilden
Ritning


Vad mer kan jag säga? Det har varit många gissningar kring andra världskriget. Nu borde det stå klart att det är fel tid, men det är i alla fall "rätt" kontinent.

Andra bloggar om: , ,

11Kommentar:

Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Undrar om jag ens har sett filmen, den andra bilden lämnar alla klockor helt tysta. Mannen på golvet och snubbarna med gasmasker ser ju dessutom, tycker jag, ut att komma från helt olika tidsåldrar. Knivigt läge...

21 juni, 2006 11:14  
Anonymous Anonym sa...

Hmmm... Det första som slog mig när jag såg dessa röda korridorer var Killing Zoe? Kan inte sätta fingret på varför...

21 juni, 2006 11:24  
Blogger Eli sa...

Jag stör mig på den döda killens kläder. Vad är det där för hängslen? En film med en tidsresa kanske?

Jag tror inte heller att jag sett filmen - det måste ju förklara varför jag inte gissat rätt för flera dagar sedan!

21 juni, 2006 11:40  
Blogger sao sa...

Jag som trodde att det skulle bli lättare med den nya bilden. Var tog alla gissningar vägen?

22 juni, 2006 14:23  
Anonymous Anonym sa...

Är det inte the Negotiator?

24 juni, 2006 22:02  
Anonymous Anonym sa...

Ett människoföraktande gäng i Europa som dar på sig overaller och gasmasker, springer omkring i röda korridorer och dödar hängselgubbar?

Tyvärr... Säger mig ingenting...


/ Xx

26 juni, 2006 13:11  
Anonymous Anonym sa...

Nä, jag ger upp, har jag nog missat denna...
(Det ser franskt ut på nått sätt)

// garda

27 juni, 2006 10:50  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Två veckor. Är det inte dags för ny ledtråd eller lösning nu?

05 juli, 2006 18:23  
Blogger sao sa...

Fredrik, lösning är på väg. Den har legat i "nästan färdigskriven"-lådan i en vecka nu. Kommer upp i helgen. Världsaprommis!

Så så, sluta peta på mitt dåliga samvete nu.

08 juli, 2006 00:56  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Jag är det mentala förkroppsligandet av pinnen gänget i Vänner använder för att peta på fula nakna killen. Mwuhaha! :)

09 juli, 2006 15:37  
Anonymous Anonym sa...

Matrix - första filmen. Precis innan "Karate Kid" scenen... måste bara vara det.

01 augusti, 2006 12:00  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142