<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

måndag, juni 19, 2006

Filmomats Filmquiz #17

Nu är det äntligen dags för ett nytt quiz, men först rätt svar och korande av vinnare på förra quizet.

Det var spännande att testa en film från 40-talet, vilket kunde vara knepigt. I gengäld var det en väldigt känd film, en klassiker inom film noir, ...och som Xx påpekade "det är Bogart [...][och] en ung och flörtig fru som springer omkring i hotpants!" Sånt säljer! Fast det var inte någon fru, det var gubbens ena dotter. Anna skulle kanske ha pratat med sin tonåring för även hon var inne på rätt film för visst var gubben lurig och hade en hemlighet (fast någon skurk tycker jag inte att han är).

Vinnare #16 är Jonas som trodde helt rätt när han skrev att det var The Big Sleep (1946), med Bogart som den luttrade/alkoholiserade/kvinnojagade detektiven Philip Marlowe. Grattis!

Eftersom Eli är så förtjust i heistfilmer är det nya quizet på det temat. Det är dock ingen renodlad heistfilm, knappt en heistfilm alls, mer än i en väldigt tvistad bemärkelse.


Från vilken film är bilden hämtad?

Vad finns där?


Jag hoppas nästan på att ni inte skall klara det direkt. Då får jag nämligen lämna ett av mina favoritcitat som ledtråd. Lycka till!


Andra bloggar om: , ,

20Kommentar:

Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Då får vi hoppas att jag har fel då - The Score.

19 juni, 2006 11:46  
Anonymous Anonym sa...

Jag chansar på samma. The Score med De Niro o Norton.

19 juni, 2006 12:37  
Anonymous Anonym sa...

äsch, jag hann inte säga The score först - så då säger jag Rosa pantern istället.

19 juni, 2006 13:42  
Blogger Eli sa...

Svårt det här. Jag tror inte att Sao gör det så lätt för oss med The Score.

Och så är jag nyfiken på tyget till höger på bilden. Ser nästan ut som ett fallskärmstyg. Eller en gardin kanke? Franskaflagganfärgat.

Och är inte ritningen väldigt stor för den där lilla handen?

19 juni, 2006 14:01  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Jag tänkte mig en scen i The Score när dom har brutit sig in på stället, men den där tygbiten ställer till det - såg den inte först. Hm. Kan ritningen vara över en stor herrgård? Kan filmen vara The Dirty Dozen?

19 juni, 2006 14:28  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Äh, jag missade att läsa hela meningen som säger att det bara är en heistfilm i tvistad bemärkelse. Och The Score är så traditionell heist det bara går. Okej, då känns The Dirty Dozen troligare. Heist med en tvist, fallskärmstyg förklarat och har inte bilden lite av den tidsåldern över sig?!

19 juni, 2006 14:33  
Blogger sao sa...

Oh, jag gillade The Score, eller rättare sagt jag gillade Norton i The Score och jag gillade det snöpliga(?) slutet.

Det är definitivt extrapoäng för välmotiverade gissningar, men hur skall man göra med Eli som motiverar bra men inte gissar?

Insinuationen med den lilla handen på den stora ritningen får jag ta som att funderingarna går mot Lilla Jönssonligan och det är inte helt rätt riktning.

19 juni, 2006 14:35  
Blogger sao sa...

Dirty Dozen är en bra gissning, på mer än ett sätt.

Åldersutseende kan bero delvis på när filmen är gjord och delvis på att bilden är tagen från min gamla VHS. Hua.

(Ser ni vad jag gör här, jag belönar bra motiveringar med lite fler ledtrådar (eller villospår). Så chansa för fullt gott folk.)

19 juni, 2006 14:39  
Blogger Eli sa...

Ok - tyget kanske är ett tält? Och ritningen ser lite skum ut. Ser ni den pampiga ingången ovanför stället där handen pekar? En riktig entré. Ett slott kanske? Det här kan ju vara en heistfilm á De tre musketörerna? Eller Zorro!

Nä, förlåt - jag ska släppa mitt barnfilmsspår. ;)

Dirty Dozen har jag inte sett. Men det är alltså en militärfilm? (Enligt IMDB.) Hm ...

19 juni, 2006 15:23  
Blogger sao sa...

Dirty Dozen är definitivt en militärfilm, om den rätta filmen är en militärfilm låter jag vara osagt.

Som jag skrev tidigare är Dirty Dozen en /bra/ gissning, om det är rätt gissning säger jag inte.

19 juni, 2006 17:14  
Anonymous Anonym sa...

Den första film jag kom att tänka på var "The Guns of Navarone" men det stämmer nog inte riktigt, då kanske "Where Eagles Dare" är bättre...

/ Garda

20 juni, 2006 11:46  
Blogger sao sa...

Oooh. Två Alistair MacLean i en gissning. Jag slukade hans böcker som liten, men filmerna fick jag inte se förrän senare i livet.

För att inte förleda er föör mycket: Ritningen är över ett bankvalv.

20 juni, 2006 12:52  
Anonymous Anonym sa...

Måste ta en gissning till...
Originalet av Ocean's Eleven från 1960.

/ Garda

20 juni, 2006 13:36  
Blogger Eli sa...

Garda, Ocean´s Eleven är ju svartvit!

20 juni, 2006 13:51  
Anonymous Anonym sa...

Den stora flykten (där Steve Mc Queen som åker hoj och en relativt ung Bronson som försöker borra sig ut till friheten)?

20 juni, 2006 14:23  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

eli: Är du säker? Jag har för mig att jag har ett klart minne av färg. Inte för att mitt minne brukar vara att lita på :)

Annars låter O11 som en bra gissning. Om det är rätt kan jag se varför DD var en bra gissning, att kartan är över bankvalv passar in, likaså gör tvistledtråden i quizinlägget.

Stör mig lite på tygbiten, men det var å andra sidan några år sen jag såg filmen.

Den stora flykten känns däremot inte mycket rätt alls. Åtminsonte inte ur bankvalvssynvinkel, och hade dom ens karta?

Ja, om sao varit riktigt duktig med villospår kan det gå lite hur som :)

21 juni, 2006 01:21  
Blogger Eli sa...

Fredrik, jag minns den som svartvit, men jag är inte helt 100 på det. Alla bilder på imdb är i och för sig svartvita ...
http://www.imdb.com/title/tt0054135/photogallery

21 juni, 2006 09:42  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Å andra sida säger informationen på filmens huvudsida (precis under castlistan, bland filmlängd och allt) att den är i färg.

Ingen av bilderna är ju direkt från filmen, heller.

Fast du kanske såg den på en svartvit TV? :)

21 juni, 2006 10:01  
Anonymous Anonym sa...

Jag tror att det är Killing Zoe

05 juli, 2006 10:21  
Anonymous Anonym sa...

Kelly's hjältar... =)

04 april, 2007 21:35  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142