<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

torsdag, februari 09, 2006

Filmomats Filmquiz #8

Ojoj, att senaste filmquizet skulle vara svårt anade jag, men här svårt? Jag är ledsen att det dröjt så länge med rätt svar, det var inte riktigt min mening att hålla er på halster en hel vecka. Nåväl, nog med ursäkter och fram med svaret!
  Filmen på bilden är faktiskt Gus Van Sants My Own Private Idaho (1991). Filmens tagline är "Wherever, whatever, have a nice day", vilket ju framgår av quizets första bild. Mannen på tredje bilden är dansken Udo Kier, som spelar en riktigt otäck torsk. Och musikern som ofta förekommer i Van Sants filmern är Red Hot Chili Peppers bassist Flea!
  River Phoenix och Keanu Reeves spelar ju två prostituerade i filmen, och deras karaktärer är baserade på två killar som Van Sant mötte medan han skrev på filmens manus. En av de killarna är dessutom med i filmen i en liten roll.
  Så, vad säger ni nu efter alla era gissningar - känns svaret självklart eller valde jag alldeles för svåra bilder?
  Nog ältat om My Own Private Idaho och raskt på nästa quiz, som väl får ses som en liten försoningspresent från mig till er. Lämna din gissning i en kommentar. Vinnare, och rätt svar, kommer om några dagar. Lycka till!

Från vilken film är bilden hämtad?

13Kommentar:

Anonymous Anonym sa...

Hmmm... Till mitt "försvar" vill jag säga att jag inte sett den. Fast det kanske gör det hela ännu värre. :-/

När jag ser Pan Am-märket tänker jag direkt på Catch me if you can, men kan inte minnas att de höll på med någon juicebricka där. Pan Am figurerar ju i en hel del filmer som utspelar sig innan 90-talet. Framförallt är det en bra moodsetter för filmer som utspelar sig under 60-talet, Pan Am's glansdagar.
Så egentligen kan det vara från vilken film sm helst som är inspelad under eller utspelar sig på 60-talet.

Tillräckligt bred gissning? :-D

09 februari, 2006 23:03  
Blogger Eli sa...

Vänner, vänner - kan vi kalla det här lite av en filmomatskandal?!

I Brokeback Mountain-tider är My Own Private Idaho mycket aktuell, typ. Hyr och se på en gång, redan i helgen!

09 februari, 2006 23:12  
Anonymous Anonym sa...

Ho hooo... Kom på det!
Nu kan jag sova gott i alla fall. ;-)

09 februari, 2006 23:40  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Jag har inte heller sett MOPI, men skäms lite extra nu. Jag hade velat se filmen länge, antagligen ändå sen Good Will Hunting kom och jag blev ett Gus van Sant-fan. För några månader fick jag tag på filmen ifråga... och har inte kommit för mig att göra det än. Skäms!

Tänk så mycket jag hade kunnat glänsa nu annars :)

För övrigt spelar jag med i saos CMIYC-gissning. Inte för att jag kunde det innan, men det känns rätt nu när det är sagt.

09 februari, 2006 23:42  
Anonymous Anonym sa...

Tänkte också på CMIYC men tror ändå inte att det är den. Tänker snarare på rymden och framtiden med tanke på den kompakta maten ... fast har inte en aning om vilken film.

10 februari, 2006 00:04  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

annna: Ja, nu när du säger det. Något rätt gammalt, kanske? Den här tror jag att jag har sett... ah, det kliar i min hjärna!

10 februari, 2006 00:19  
Blogger isecore sa...

Den där kommer från 2001: A Space Odyssey.

Det är sekvensen på rymdfärjan med flygvärdinnan som hämtar mat.

Jag tog mig t.o.m. tid att dubbelkolla på min DVD av filmen och det stämde :)

10 februari, 2006 00:48  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Se, jag hade rätt, det var gammalt! Jag vinner!

Okej då, kanske inte..:)

10 februari, 2006 01:13  
Anonymous Anonym sa...

Fast, Udo är tysk och inte dansk. Han är bara bra på att uttala fonetisk skrift så att det låter som danska.

10 februari, 2006 12:40  
Blogger Eli sa...

Nicklas, jäklar! Det har du helt rätt i! Pinsamt.

Men varför tror man (jag!) att han är dansk? Är det för att han var med i Riket kanske ...

10 februari, 2006 13:40  
Anonymous Anonym sa...

Sorry Fredrik, det var inte meningen att luras. När jag skrev att jag "Kom på det" menade jag efter att jag skrivit inlägget. Såg att det var majs och fisk på påsarna och tänkte framtid, Pan Am i framtiden... :-)

Fast det är roligare med gissningar och diskussion än rätt svar tycker jag.

10 februari, 2006 16:08  
Blogger Fredrik Adolvsson sa...

sao: Medhåll. Roligast är det med kreativa felgissningar, något som jag tycker borde vara en fast punkt i quizzen, om inte annat för att man har större chans att göra bort sig utan att göra bort sig :)

12 februari, 2006 19:05  
Anonymous Anonym sa...

Bara ni kommer ihåg vem som sa rymden och framtiden först så är jag nöjd.

13 februari, 2006 17:55  

Skicka en kommentar

INDEX

ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142