<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d11824150\x26blogName\x3dFilmomat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://filmomat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://filmomat.blogspot.com/\x26vt\x3d5122326630440060638', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

onsdag, juni 28, 2006

Nästa filmtrend

Om ni tittar på min presentation till höger så står det att jag har prestationsångest över att förutspå nästa filmtrend. Det stämmer. Jag vill ju så gärna kunna läsa trenderna och förstå var vi är på väg innan vi riktigt är på väg dit. Varför jag vill det vet jag inte. Eventuellt för att det känns som att jag har kontroll över trenderna om då. Eller så är det för att skönt besserwissrigt att kunna säga "Ja ja, slasher-western från Borneo är kul, men för mycket 2006 för mig, jag har tröttnat på det nu." när trenden väl har satt sig hos allmänheten.

Lower City
Inget kan stoppa brassarna nu!


En film som jag kanske borde ha skrivit om under vår bevakning av Stockholms Filmfestival är Lower City. Den har pemiär i staterna snart och här går den förmodligen inte upp alls. Lika bra är väl det, för jag blev inte så imponerad av den. Visst, rustika brasilianska underklassmiljöer och bra skådisar funkar, men tråkigt foto och ett uselt manus funkar sämre. I kort är det ett triangedrama där de inblandade har sex ungefär var femte minut. Ja, det är egentligen svårt att göra en mer fyllig beskrivning för det är allt som händer. Varför tycker jag då att jag borde ha skrivit om det, och varför skriver jag om det nu, ett halvår senare? Jo det spännande med filmen var Face2Face:n efteråt. Regissören Sérgio Machado berättade bara lite om sitt arbete med filmen, men desto mer om det generella filmmakarklimatet i Brasilien. Hur den tidigare regeringen hade i princip skurit alla medel till filmproduktion, EMBRAFILME - Brasiliens motsvarighet till SFI lades ner. Genom olika regler försvårades ytterligare möjligheterna till att göra film. Men sedan några år har reglerna lättats upp och nya pengar finns, det har blivit enklare att göra film igen. Dessutom finns det ett enormt driv i branschen efter succén med Guds Stad. Sérgio berättade att det var de gamla luttrade skaparna som suttit och väntat i femton år och filat på sina idéer och byggt upp energi, i kombination med den nya generationen som fått ett helt nytt forum att uttrycka sig i, som är Brasiliens styrka. Brasilien kommer att producera mycket film framöver och förmodligen kommer en del av den att spilla över till den internationella marknaden. Det kommer i sin tur få oss att få upp ögonen för Sydamerikansk film. Jag vet att jag är nyfiken på vad de har för komedier i Peru, politiska thrillers i Colombia och familjedraman i Chile.

Så, nu har jag stuckit ut halsen. Min spådom, föraning, eh gissning är det är sydamerikansk film som gäller i nära framtid. Vill ni tillhöra, "ja ja, det där är gammalt"-eliten så är det dags att börja titta in sig på Nelson Pereira do Santos och Bruno Barreto

Andra bloggar om: , , , , ,
ELI
Rekommenderad veckodos: ett biofilmsbesök, två hyrfilmer och minst fyra tv-serier. Ser allt. Får dock efter ett år filmvetenskap utslag av tysk film från 1907.
Myser med: Sofia Coppolas klockrena soundtrack.
Bäst i vår: Garland och Boyles Sunshine - se den!
Testar på: Tim Minears Drive, på Fox.


FLX
Snittade som bäst 1,71 biobesök/vecka. Det satte 3 kids effektivt stopp för. Försöker nu dämpa abstinensen med TV. Och mat.
Är: inne på sommarens fjärde bag-i-box?!
Undrar: om X-Men: The Last Stand är värd att se?
Twofifty: 106


SAO
Har ett förflutet i KlubbSuper8 och hjärtat mitt i den lättsmälta delen av asiatisk filmkultur. Anser, efter att en bebis dök upp i december, att film ses lika bäst på egen duk som bio.
Prestationsångest: att förutspå nästa filmtrend.
Ser fram emot: Flx nyårslöfte.
Twofifty: 142